« | Először is, ugye a mór megszállás után nagyjából száz évvel, 813-ban a spicces remete és a kiváló helyszínelési tapasztalatokkal rendelkező püspök megtalálják Jakab apostol csontjait, ami akkoriban, a szent ereklyekereskedelem idején olyasvalaminek számított, mintha valaki manapság azzal kérkedne, hogy Zámbó Jimmy hangszálait őrzi egy tejfölös doboz peremére feszítve a mélyhűtőben. Aztán nem sokkal a csodás felfedezés után (egészen pontosan 844-ben) egy Clavijo nevű hely mellett a depressziós spanyolok ádáz csatába keverednek a mórokkal, és láss csodát, Jakab barátunk kimacsósított verziója megjelenik egy fehér lovon, és az égből leszállva saját kezűleg lekaszabol mintegy 70 000 mórt. (Állítólag még Dugovics Tituszt is látta valaki a tömegben.) Ezzel persze az I. Ramiro (a II. Alfonzot a trónon követő király) vezette spanyolok elsöprő győzelmet aratnak a meglehetős túlerőben parádézó II. Abderraman serege felett. Jakab nagyjából innentől számít a spanyolok védőszentjének, és harci szolgálataiért posztumusz ráadásként meg is kapja a Santiago Matamoros, vagyis Mórölő Szent Jakab becenevet. Ez jellemének egy olyan, sokkal sötétebb oldaláról lebbenti fel a fátylat, amelyet jól illusztrál a Biblia, egy leginkább kocsmai hőzöngéshez hasonlító jelenete (Lukács 9:51–54), amelyben a régivonalas térítést képviselő Jakab és öccse, János „tűzparancsot” kérnek Jézustól, hogy alágyújthassanak egy falunyi szamaritánusnak, amiért azok nem akartak nekik szállást adni. Jézus persze lecsitítja őket, de gondolom az ilyen, és ehhez hasonló balhék miatt akasztja végül rájuk a Boanerges, vagyis Mennydörgés fiai becenevet (Márk 3:17), ami bár manapság nem hangzik túl fenyegetően (inkább talán egy bolgár pankrátor-csoport neve lehetne), akkoriban minden bizonnyal sokkal félelmetesebben csenghetett. 153/382
|
» |
Hozzászólás:
Mondjad! Ne ítélj,hogy ne ítéltess!!A biblia sokkal szelídebben fogalmaz.
Megosztás: